Małe dziecko poznaje Świat poprzez zabawę. W tym zajęciu chciałam pokazać możliwość stymulowania aktywności poznawczej dzieci z zakresu edukacji matematycznej w połączeniu z elementami ekologii. Dziecko może jednocześnie poznawać zasady ochrony przyrody, a także doskonalić umiejętności klasyfikowania przedmiotów, przeliczania ich i posługiwania się liczebnikami.
Konspekt zajęć z zakresu edukacji matematycznej z elementami ekologii w grupie dzieci 3,4-letnich.
Temat: Na łące – elementy ekologii w rozwoju pojęć matematycznych.
Cel główny: stwarzanie sytuacji aktywizujących do działań matematycznych; kształtowanie
Poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego;
Cele szczegółowe:
Dziecko: zna – podstawowe zasady dbania o środowisko naturalne
- podstawowe kolory
umie
– rozpoznawać i nazywać zwierzęta, owady, rośliny występujące na łące
- klasyfikować przedmioty według jednej cechy
- segregować śmieci
potrafi
– przeliczać przedmioty
- posługiwać się liczebnikami głównymi
- prawidłowo reagować na polecenia
Metody:
czynna – zadań stawianych do wykonania
słowna – objaśnienia, instrukcje
oglądowa – obserwacja, bezpośrednie spostrzeganie
Forma: praca zbiorowa na dwóch poziomach wiekowych
Pomoce: sylwety owadów, zwierząt występujących na łące, kępki trawy, kwiaty, opaski z motylami, kosze, materiał odpadowy (pudełka, kapsle, papierki), kartki, klej, koperty z wyciętymi elementami.
Organizacja: dzieci zgromadzone na dywanie, przy stolikach
Przebieg:1. Spacer po zaśmieconej łące – opowieść ruchowa. Sprzątanie łąki według poleceń:
- segregowanie śmieci
- przeliczanie „elementów odpadowych”
2. Słuchanie wiersza pt. „Na łące” I. Salach
- krótka analiza treści z wyeksponowaniem „mieszkańców” łąki
- przeliczanie „mieszkańców” łąki
„Na łące”
I Łąka tylu ma mieszkańców:
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylki, a tam pszczółki,
tutaj kwiatki – o! Czerwone.
II
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka,
na rumianku w krasnych sukniach
przycupnęły boże krówki.
(
I i II zwrotka wykorzystane do pkt 2)
III
Na tej łące kolorowej
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
(III zwrotka zaprasza do zabawy)
3. Zabawa ruchowa z elementem tanecznym „Motyle i bąki” przy akompaniamecie piosenki pt. „Kolorowa wiosna”.
- dzieci –„motylki „ tańczą w dużym kole, w środku koła dzieci naśladują „bąki” – potem zmiana ról.
4. Praca w zespołach wiekowych:
3 – latki – naklejanie czerwonych biedronek na połowie kartki zaznaczonej czerwoną małą biedronką, a na drugiej połowie zaznaczonej żółtym motylkiem – naklejanie żółtych motylków.
4 – latki – naklejanie elementów(„mieszkańcy łąki”) wyciętych z kolorowego papieru wg wzrastającej ich liczby w takiej ilości w jakiej występowały na łące.
5. Ewaluacja działań dzieci:
- moment ekologiczny
- aktywność matematyczna.
Małgorzata Strojna Przedszkole Publiczne nr 2 Wolbrom